Buikspieren schoonheidsideaal ?

Je ziet veel plaatjes op social media met perfecte buikspieren.

 

"Blokjes" worden ze ook wel genoemd, maar hoe zit het nu eigenlijk met dat schoonheidsideaal ? Heeft iedereen ze ? Moet je hiervoor heel veel buikspieroefeningen doen ?

 

Theoretisch:

 

Iedereen heeft "blokjes". Maar meestal goed bewaard onder een dikkere huidlaag en / of wat vet. Dat je ze bij sommige mensen ziet komt omdat bij hen het vetpercentage zo laag is dat deze laag zo dun is dat je de onderliggende buikspieren gaat zien.

 

Sommige hebben 4, 6, of 8 zichtbare buikspieren, hoe kan dat dan ?

 

De rechte buikspier (rectus abdomininis) is eigenlijk 1 lange spier. Over deze spier lopen pezen, die zorgen voor de vorm van "blokjes".

De hoeveelheid "blokjes" is genetisch bepaald helaas en is niet extra te trainen. 

 

Wil je je buikspieren zien ? Dan moet je zorgen dat je vetpercentage omlaag gaat door middel van je voeding inname. Als je extra gaat trainen op buikspieren, maar niks aan je eetpatroon verandert dan ga je ze nooit zien !

 

Schoonheidsideaal ?

 

Sommige (vooral jongeren) vinden het hebben van "blokjes" een schoonheidsideaal. Maar ....  zoals je hierboven hebt gelezen moet je daarvoor een laag vetpercentage hebben. Laat dat laatste nu niet altijd even goed zijn voor je gezondheid / lichaam. Een vetlaagje heb je nodig voor je weerstand bijvoorbeeld.

 

Mijn Mening

 

Ik ben een bourgondiër en hou van lekker eten. Zelf zou ik graag wel eens een keertje helemaal "droog" willen zijn om die "blokjes" te zien. Alleen staan deze twee zaken haaks op elkaar.

Ik wil gewoon lekker alles kunnen eten en lekker sporten, zodat ik niet te hoog in mijn vetpercentage kom te zitten. (nog meer nadelige effecten)

 

Ik heb geen weegschaal nodig.... ik kijk in de spiegel en als ik tevreden ben, dan is het goed genoeg. Dat is mijn graadmeter !

 

Maar als CrosFitbox eigenaar en trainer heb jij toch "blokjes" ?

 

Soms zie je de bovenste twee, maar meestal ben ik tevreden met mijn lichaam zoals deze is.

 

Nogmaals: Wil je "blokjes" ? Ga dan met je eetpatroon aan de gang en hou dit vol !  80% is voeding en 20% is maar training.