De zin en onzin van supplementen

Na jaren van fitness en CrossFit, heb ik mij ook verdiept in voeding en supplementen.

 

Hier heb ik regelmatig artikelen gelezen en de ene zei dit en de andere weer dat ... Ik heb wel gemerkt dat je niet alles moet geloven wat er staat.

 

Daarom hieronder mijn versie, mijn "waarheid" van de zin en onzin van supplementen.

 

Wat eigenlijk altijd wel overeen kwam is dat supplementen een aanvulling is op je voeding en geen vervanger !!

 

De meeste supplementen worden gekocht / verkocht door een zeer goede marketingstrategie, maar de werking is nooit echt bewezen.

Sommige die wel nut of werking hebben zal ik hieronder vermelden;

  • Creatine: Creatine wordt ook door je lichaam aangemaakt om sneller spieropbouw te krijgen en sterker te worden. Het is bewezen dat dit bij de meeste mensen werkt. Dit neem je in de voorgeschreven "kuren" in (bepaalde periode / dagen). Als je het langer neemt dan neemt het effect af, omdat het lichaam zich gaat aanpassen en dit dan zelf bijna  of niet meer aanmaakt. Verdiep je er eerst in of laat je informeren, voordat je creatine gaat gebruiken.
  • Vitaminepreparaten: Vitamine spelen een rol bij de groei, goed functioneren en herstel. In ons dagelijks voedsel zitten al heel veel vitamine. De vitaminepreparaten moet je dus echt zien als een aanvulling voor datgene dat je niet genoeg binnen krijgt. Neem het ook niet iedere dag is mijn advies, want ook hier is overmaat van vitamine niet altijd goed voor je lichaam en zelfs soms schadelijk (indien overmate) voor bepaalde organen. 
  • Omega 3/6/9 vetzuren: Deze vetzuren hebben je cellen nodig om goed te functioneren. Omega 6 en 9 krijg je via je voeding echt wel voldoende binnen. Omega 3 daarentegen krijg je te weinig binnen. Dit kan je dus wel aanvullen met Omega 3 supplementen (pillen).
  • Magnesiumpreparaat: Magnesium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft voor de vorming van botten en de vorming en werking van spieren. Hierin ook niet te veel nemen, maar kan wel na een zware training helpen bij herstel. 
  • Eiwitpoeder: als je een eiwitrijk voedingspatroon volgt of net na de training voor iets sneller herstel is het handig. Voor de rest een goed "afvalproduct" dat goed is weggezet marketingtechnisch. Een opvallend onderzoek dat ik gelezen heb is een onderzoek  met twee groepen mensen die dezelfde training kregen. De ene groep kreeg na iedere training een eiwitshake en de andere groep kreeg na iedere training een glas magere chocolademelk (zitten ook eiwitten in). Na een aantal weken waren de "chocolademelk-drinkers" significant beter / sterker dan de groep "eiwitshake-drinkers" !!

Alle andere supplementen zijn niet echt nodig (uitgezonderd uiteraard als het op dokters advies is). Ook pre-workouts zijn niet echt nodig en jagen alleen maar de hartslag en de rekening omhoog !

 

Nogmaals dit is mijn mening en haal eruit wat je handig vind en lees je goed in of laat je goed informeren voordat je begint met allerlei supplementen.