Spierpijn ?

 

Heb jij ook wel eens last van spierpijn ? Of herken je dat je soms niet meer verder kan in een workout omdat je spier niet meer verder kan of "vol" zit ?

 

Vaak krijg ik te horen dat mensen die een proefles hebben gedaan en een tweede keer komen; "Ik heb zoveel spierpijn gehad !".

 

Wat is nu spierpijn ? En kan ik het voorkomen en / of wat kan ik er tegen doen ?

 

Er zijn twee soorten spierpijn:

  1. Acute spierpijn; Deze spierpijn komt doordat er melkzuur ophoopt in de spier (zie ook de vorige blog over energiesystemen). Hierdoor verkrampt de spier en kan deze "vol" aanvoelen, waardoor je niet verder kan. 
  2. Verlate spierpijn; Spierpijn die pas later optreedt (soms is de derde dag na een workout het ergste) noemen we verlate spierpijn. Bij deze spierpijn komen en microscoop kleine haarscheurtjes in je spiervezels (zie ook de eerste blog "fit worden is als het verbouwen van een huis). Dit heeft tijd nodig om te herstellen. Die haarscheurtjes veroorzaakt "pijn". 

Hoe kan ik het voorkomen en / of wat kan je er tegen doen ?

 

Voorkomen wordt lastig. Meestal weet je niet dat je al over de grens bent gegaan. En om nu rustiger een workout te doen of met licht gewicht is ook niet echt een optie, want dan heb je uiteindelijk niet echt getraind.

Je kan na een workout wel wat doen om het (gedeeltelijk) te voorkomen of te zorgen dat je er in ieder geval minder last van krijgt. 

Zo kan je Foamrollen. Hiermee kan je je bindweefsel een beetje soepeler maken en de verhardingen van opgehoopt melkzuur wegdrukken. (Massage kan ook ;))

De spier warm houden. Doordat je de spier warm te houden zal deze beter doorbloed zijn en kunnen afvalstoffen uit de spier sneller afgevoerd worden.  Warm houden kan uiteraard met kleding, maar ook met bijvoorbeeld Tijgerbalsem.

Eiwitrijk eten. Door eiwitrijk te eten zullen de haarscheurtjes sneller herstellen. Eiwitten zijn namelijk de bouwstoffen van het lichaam en dus ook van de spier. (hoe dit precies werkt is weer een andere blog)

 

Zo nu weet je weer wat meer over spierpijn. Doe er je voordeel mee en eventueel kan je anderen op deze blog attenderen.