Waar komt onze energie vandaan ?

Hoe kan het dat als ik ga hardlopen, de eerste twee a drie minuten en niet lekker in zit en daarna wel ? 

Hoe kan het dat ik maximale kracht kan geven en niet echt moe word ?

 

Om dit te begrijpen zal je iets moeten weten over hoe de "energiesystemen" in je lichaam werken.

 

Ik zal het voor jullie hieronder in begrijpelijke taal uit te leggen.

 

In je lichaam werken drie "energiesystemen". Deze werken constant  en niet afzonderlijk van elkaar, maar de ene werkt soms meer dan de anderen.

De drie zijn;

  1. Het Fosfaat-systeem; dit systeem geeft direct energie dat opgeslagen ligt in de spier. Nadeel is dat dit maar voor ongeveer 20 seconden beschikbaar is. Een voordeel is dat dit systeem geen "afvalstoffen" heeft en na 4 a 5 min herstel is.
  2. Het Melkzuur-systeem; Dit systeem geeft energie door voedingstoffen die in het bloed vervoerd worden te verbranden zonder zuurstof. Nadeel is dat dit systeem als "afvalstof" melkzuur heeft dat zorgt dat de spier gaat verkrampen.
  3. Het Zuurstof-systeem; Ook dit systeem geeft energie door voedingstoffen die in het bloed vervoerd worden te verbranden maar dan met zuurstof. De "restproducten" na verbranding zijn koolstofdioxide en water (en energie). Deze worden weer afgevoerd via ademhaling en urine of zweet.

Nu je dit weet kan ik je de vragen aan het begin uitleggen.

 

Hoe werkt het nu bijvoorbeeld bij het hardlopen ?

 

De eerste seconden zal het fosfaatsysteem voornamelijk werkzaam zijn. Daarna is dit systeem "op" en zal het lichaam overschakelen op het melkzuursysteem.

Dit doet het lichaam omdat het ongeveer 2 a 3 minuten duurt voordat de zuurstof uit de lucht, via de longen, via het bloed naar de spier gaat en gebruikt kan worden bij de verbranding.

Dan zal het overschakelen naar het zuurstofsysteem, omdat dit geen schadelijke afvalstoffen heeft en zolang er voldoende zuurstof en voedingstoffen beschikbaar zijn, kan je dit lang volhouden. 

 

En het voorbeeld van de maximale kracht ?

 

Dit is makkelijker te verklaren. Bij maximale kracht heb je maar een paar seconden energie nodig. Hiervoor gebruik je het fosfaatsysteem.

 

Bij het sporten en CrossFit gebruik je alledrie de systemen, maar voornamelijk het melkzuursysteem en het zuurstofsysteem.

Het fosfaatsysteem wordt niet vaak echt getraind. Bij CrossFit doen we dit met "HEAVY"-days. Door weinig herhalingen en veel rust (herstel fosfaatsysteem) word je niet echt moe.

 

Bij CrossFit wil we dat je in alles beter wordt, ook in je energiesystemen en in maximale kracht. vandaar "HEAVY"-days.